TÁPLÁLKOZÁSI TANÁCSOK KRÓNIKUS HASNYÁLMIRIGY GYULLADÁSBAN SZENVEDÕK RÉSZÉRE

A Knoll Gyógyszergyár tájékoztatója:

TÁPLÁLKOZÁSI TANÁCSOK KRÓNIKUS HASNYÁLMIRIGY GYULLADÁSBAN SZENVEDÕK RÉSZÉRE

Tisztelt Hölgyem ! Tisztelt Uram !

Tudta Ön, hogy a hasnyálmirigy két fontos funkciót is ellát? Egyrészt termeli az emésztés szempontjából legfontosabb enzimeket, másrészt az inzulin és a glukagon nevû hormonok révén részt vesz a vércukorszint szabályozásában. Az emésztõ enzimek a bélbe, a hormonok a vérbe kerülnek.

Krónikus hasnyálmirigy gyulladásban a szerv tartósan sérült és emiatt kevesebb enzimet tud termelni. Az emésztõenzimek csökkenése (különös tekintettel a zsíremésztésben fontos pancreas-lipázra) a következõ tüneteken keresztül nyilvánul meg: nyomás és teltségérzés, gyomortáji fájdalom, hasmenés, kásás zsírszéklet. Minél kifejezettebb az enzim hiánya, annál kevésbé hasznosul az elfogyasztott táplálék. A jó étvágy és táplálkozás ellenére súlycsökkenés lép fel. A jelenség gyakori velejárója az inzulinhiány is, melyet megemelkedett vércukorérték jelez.

A betegség kialakulásának gyakori oka a hosszan tartó túlzott alkoholfogyasztás, de felléphet a gyomor-bél rendszer vagy a hasnyálmirigy operációját követõen. Ritkábban epeúti megbetegedések, anyagcserebetegségek és a hormonszabályozás zavara következtében alakul ki.


Mi a helyes táplálkozás titka?


Krónikus hasnyálmirigy gyulladásban könnyen emészthetõ étrendet javasolunk. Emellett a következõkre figyeljen különösen:


Mit kell még Önnek tudnia és mire kell még figyelnie?


Akut hasnyálmirigy gyulladásban, ami gyakran erõs fájdalommal jár kímélni kell a szervet. Sem enni, sem inni nem szabad, a szervezetnek mesterséges táplálásra van szüksége infúzión keresztül. Az akut szakasz elmúltával következhet egy lassú étrendépítés, melynek kezdetén könnyen emészthetõ szénhidrátok (pl.: cukros tea, kétszersült, pirítós, zabpehely) fogyasztását javasoljuk. A késõbbiekben tojásfehérje fogyasztása és az ételek elkészítéséhez kis mennyiségû zsír felhasználása is megengedett. Amennyiben az étrend megtervezése és a helyes táplálkozás ellenére is kedvezõtlen tünetek (súlycsökkenés, zsírszéklet) lépnek fel, gyógyszeres terápia javasolt. A szükséges enzimterápiát orvosával beszélje meg.


Mi az, ami nem ajánlott Mi az ami ajánlott?

Húsok és felvágottak:

zsírban gazdag húsok (pl.:disznóhús, kacsa, liba, hurka); sóban és zsírban gazdag felvágottak, kolbászok; füstölt áruk

zsírszegény húsok (pl.: nyúl, pulyka, vadhúsok, sovány borjú-, marha- és sertéshús) zsírszegény felvágottak (pulykából)

Halételek:

füstölt vagy marinírozott halak (sós hering, makréla, szardella, olajos szardínia); zsírban gazdag halfélék (angolna, ponty, kagyló és rákfélék)

só- és zsírszegény halfélék

(pisztráng, busa)

Zsírok és olajok:

nagy mennyiségû vaj, disznózsír, szalonna, normál margarin, majonéz

növényi eredetû zsírok és étolajak (napraforgóolaj, kukoricacsíraolaj); zsírszegény vaj és margarin kis mennyiségben

Tojás:

zsíros tojásételek, fõtt tojás

egyéb tojásételek

Tej és tejtermékek:

magas zsírtartalmú tejtermékek (tejszín, stb.) zsírban gazdag sajtok (parmezán, juhsajt, ömlesztett sajtok)

zsírszegény tej és tejtermékek (sovány túró, sovány joghurt); só- és zsírszegény sajtfélék (45% zsírtartalomig, max. napi 50g)

Zöldségek, saláták:

nyerskoszt, hüvelyes növények, káposztafélék beleértve a savanyú káposztát is, nagy mennyiségben fejessaláta

minden fajta zöldség és saláta

Burgonya:

hasábburgonya, chips és egyéb készáruk

burgonyapüré, fõtt burgonya

Gyümölcs:

nagymennyiségû friss gyümölcs

minden fajta gyümölcs

Gabonafélék (kenyér és tésztafélék, rizs):

korpás készítmények; nagy mennyiségben friss kenyér

sószegény kenyérfélék, magoskenyér korlátozott mennyiségben (200- 300g naponta)

Cukor, édességek, sütemények:

nagy mennyiségben édességek (csokoládé nugát, jégkrém) és sütemények, kelt tészta

kis mennyiségben, a zsírszegény árukat elõnybe részesíteni

Fûszerek:

nagy mennyiségben, egzotikus fajták

egyéb fajták só hozzáadás nélkül

Italok:

alkohol; szénsavas üdítõk

alacsony Na-tartalmú szódavíz, gyümölcslé, tea, kávé kis mennyiségben

Elkészítés módja:

zsírban gazdagon (pl.: fritõzben sütés, marinirozás, panírozás és olajban pácolás)

párolás, dinsztelés, grillezés, hirtelen sütés, forrázás


MINÕSÉGGEL AZ EGÉSZSÉGÉRT